jump to navigation

Cum sa conduci prin zapada fara sa derapezi? February 17, 2010

Posted by admin in General.
Tags: ,
trackback

Sa pierdeti controlul si sa alunecati pe strada inghetata catre un obiect solid, este cu siguranta un eveniment neplacut. Este si mai nelinistitor cand acest obiect este o protectie pe marginea strazii, menita sa impiedice masinile sa plonjeze de pe o culme alaturata. speriata.

Daca nu sunteti pregatit sa reactionati cum trebuie in cazul unei alunecari pe zapada, veti cadea invariabil in ceea ce expertii numesc “fixatia tintei”. Adica va concentrati asupra coliziunii iminente in loc sa incercati sa actionati pentru a evita accidentul. Rezultatul va fi o coliziune.

Acest tip de accident poate fi evitat, spune Jerry Pearl, manager general al Scolii de Soferi in Conditii de Iarna din Steamboat Springs, Colorado. Jerry Pearl ii invata pe oameni cum sa conduca in siguranta in conditii de iarna de 18 ani. Desi scoala lui Pearl invata de obicei persoane obisnuite, printre absolventi se afla si ofiteri din Ministerul Apararii, Serviciile Secrete si FBI. Majoritatea celor care se inscriu la aceasta scoala invata si tehnici avansate de sofat in conditii de iarna, cum ar fi alunecari controlate, ca cele executate de soferii profesionisti de raliuri.

Chiar daca nu exista nici un fel de substituent pentru pregatirea profesionista, urmati acesti pasi atunci cand conduceti in conditii de iarna.

1. Fiti pregatiti.
Inainte de a porni la drum, asigurati-va ca masina dvs este echipata corespunzator. Adica cauciucuri de iarna si lanturi.

2. Incetiniti.
Sofatul cu viteza este cea mai mare greseala pe care o puteti face. Fiti atenti la drum si alegeti viteza corespunzatoare. Strazile alunecoase fac ca orice gresela sa se intample mai repede si mai dramatic. Si nu va ganditi ca sistemele ABS, de stabilizare sau alte mecanisme de control va vor ajuta daca alunecati. Daca mergeti prea repede veti iesi de pe sosea si nu exista nimic care sa impiedice acest fapt.

3. Uitati-va in fata.
Atunci cand sofati in conditii de iarna, trebuie sa va folositi ochii mai eficient. Nu doar ca ar trebui sa fiti atenti la gheata de pe drum si alte zone alunecoase, dar ar trebui si sa dublati distanta dintre dvs si masina din fata. Iata un calcul simplu pentru aceasta distanta: patru lungimi de masina pentru fiecare 15 km/h. Adica daca mergeti cu 60 km/h, distanta ar trebui sa fie de 16 lungimi de masina. De asemenea, trebuie sa va uitati in fata, sa fiti atenti la viraje sau obstacole si sa va pregatiti pentru ele. Un sofer bun anticipeaza problemele, in timp ce unul neatent va fi fortat sa reactioneze brusc.

4. Franati inainte de a vira.
Franati usor inainte de a vira, apoi eliberati frana si folositi stabilitatea masinii la viraj. Dupa ce ati iesit din viraj, accelerati. Daca intrati intr-un viraj cu viteza prea mare si apoi incercati sa ajustati viteza, veti pierde aderenta. Atunci cand se blocheaza rotile, suprafata lor devine statica si se pot comporta ca niste pucuri de hochei, miscandu-se in mai multe directii (adica sa se roteasca). Daca acest lucru se intampla, veti pierde controlul masinii.

5. Exersati folosirea eficienta a mecanismelor de controlare a masinii.
Volanul poate crea cele mai multe probleme; rezultatul unui control prost al volanului este dezechilibrul masinii. Atunci cand acest lucru se intampla, probabil ca veti aluneca. Prin urmare, este important sa controlati mereu distributia greutatii masinii dvs. Pentru a face acest lucru, trebuie sa intelegeti dinamica fizica a masinii dvs.

6. Fiti informat.
Indiferent de felul de tractiune pe care o are masina dvs, rezultatul unei pierderi de echilibru este acelasi. Trebuie sa intelegeti unde este centrul de greutate al masinii si cum poate fi afectat de puterea motorului. De exemplu, la o masina pick-up, greutatea se afla in fata, la motor si cabina, prin urmare, rotile din spate au putina greutate deasupra lor, si spatele poate foarte usor sa alunece. In acelasi fel, la masinile puternice, cu tractiune pe spate, spatele poate pierde aderenta pe o sosea alunecoasa. O masina cu tractiune pe fata, cu motorul in fata, are de asemenea un spate usor, si daca franati brusc la un viraj, greutatea se muta in fata, si spatele pierde aderenta. Rezultatul este ca masina se va duce spre o laterala a drumului si se va roti in afara acestuia.

7. Invatati cum sa controlati o alunecare.
Desi este mai bine sa invatati acest lucru la o scoala speciala, iata ce ar trebui sa faceti: trebuie sa va impotriviti tendintelor dvs naturale. Rotiti in directia alunecarii. De asemenea trebuie si sa accelerati. Chiar daca acest ultim sfat va sperie, multa lume nu se gandeste la acceleratie ca la o modalitate de a controla masina. Totusi, multe alunecari la care se roteste volanul prea mult pot fi controlate, si un dezastru evitat, doar eliberand frana si apasand usor pe acceleratie. In acest fel tranferati greutatea, de la rotile din fata la cele din spate, ceea ce permite virarea in directia alunecarii, si sa preluati controlul masinii si sa va continuati calatoria in siguranta. Daca conduceti o masina cu tractiune pe spate, aveti grija sa nu accelerati prea tare, sau rotile se vor roti prea mult si veti aluneca din viraj. La o alunecare la care s-a rotit volanul prea putin (atunci cand masina dvs refuza sa se intoarca si continua sa alunece), in nou, este important sa nu reactionati instinctiv, corectand prea mult volanul, franand sau facand aceste doua lucruri simultan. Rotirea prea putin a volanului apare atunci cand intrati intr-un viraj prea rapid si abia apoi rotiti de volan. Pentru a vira eficient, rotile au nevoie de aderenta. Daca reactionati la o alunecare cauzata de o rotire a volanului prea putina, prin rotirea volanului, aveti nevoie de mai multa aderenta, care nu este disponibila. Acelasi lucru se intampla daca franati. In loc sa franati intr-o alunecare datorata rotirii prea putin a volanului, ajustati cu grija volanul pana cand capatati un pic de aderenta la rotile din fata. Odata ce ati recapatat aderenta, virati cu grija si cu precizie. Bineinteles, aveti nevoie de loc de manevra, dar daca lasati suficient loc intre dvs si masina din fata, ar trebui sa aveti suficient spatiu.

Pentru a controla bine masina in zapada si in alte conditii de iarna, este nevoie de experienta si de cunoasterea tehnicilor potrivite de sofat. In timp, veti putea sa intuiti modul in care se va comporta masina dvs, in functie de conditii.
Pana atunci, mergeti cu viteza redusa. Sau stati acasa si beti ciocolata calda.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: