jump to navigation

Este buna sau daunatoare cofeina sau cafeluta de dimineata? January 27, 2010

Posted by admin in Sanatate.
Tags:
trackback

Cofeina este un drog, de obicei consumat prin cafea, ceai, bauturi racoritoare si, in doze mai mici, prin ciocolata. In timp ce cu aceste produse lumea este obisnuita, in ultima vreme a existat un pic de confuzie si chiar controversa in privinta cofeinei. Este buna sau rea pentru noi? Iata cateva date importante despre cofeina si cateva raspunsuri surprinzatoare la intrebarea de mai sus.

Efecte asupra corpului

* Hormoni – Puteti simti efectele cofeinei in organismul dv. dupa cateva minute de la consumare si ramane in corpul dv. pentru multe ore – are o durata de viata in corpul dv. de 4-6 ore. In timp ce se afla in organismul dv., cofeina afecteaza urmatorii hormoni:
– Adenozina – Poate opri absorbtia de adenozina, care calmeaza corpul, astfel facandu-va mai alert pe termen scurt, dar care va poate cauza probleme de somn in timp.
– Adrenalina – Cofeina injecteaza adrenalina in organismul dv. , oferindu-va un plus de energie temporar, dar posibil obosindu-va si deprimandu-va mai mult mai tarziu. Daca consumati si mai multa cofeina pentru a contracara aceste efecte, ajungeti sa petreceti ziua intr-o stare agitata si pana noaptea s-ar putea deveniti agitat si artagos.
– Cortizol – Poate creste nivelul de cortizol, “hormonul stresului”, din organism, ceea ce poate duce la alte consecinte asupra sanatatii, variind de la luarea in greutatea si schimbari de stare pana la boli de inima si diabet.
– Dopamina – Cofeina creste nivelul de dopamina din organismul dv., actionand intr-un fel similar cu amfetamina, care va face sa va simtiti bine imediat dupa ce o luati, dar dupa ce efectul trece, va puteti simti foarte “rau”. Poate duce si la o dependenta fizica din cauza manipularii nivelelor de dopamina.

Aceste schimbari pe care cofeina le provoaca fiziologiei dv. poate avea atat consecinte pozitive, cat si negative:

*

Somnul – Cofeina va poate afecta somnul tinandu-va treaz mai mult timp, scurtand astfel doza de somn normala si oferindu-va mai putin timp de refacere a energiei, in ziua urmatoare nivelul dv. de atentie si de sanatate fiind mai scazut.

Totusi, in mod interesant, cofeina nu afecteaza stadiile somnului asa cum fac alti stimulanti, asa ca ea reprezinta o alegere mai buna decat alti stimulenti, daca este nevoie sa ramaneti treaz.

*

Greutatea – Multi experti cred ca nivelele crescute de cortizol duc la dorinte mai mari de grasimi si carbohidrati si ajuta corpul sa pastreze grasimile in abdomen. (Grasimea abdominala aduce cu ea riscuri mai mari de sanatate decat orice alt tip de grasime.) De asemenea, daca nivelele crescute de cortizol duc la pofte mai mari pentru mancaruri pline de cofeina, corpul intra intr-un ciclu care poate duce doar la o inrautatire a sanatatii.

Vestea buna, totusi, este ca metabolismul poate fi accelerat de cofeina. De asemenea, cofeina poate ajuta corpul sa reduca grasimile cu 30% mai eficient daca este consumata inainte de exercitii. (Totusi, trebuie sa faceti exercitiile pentru ca grasimile sa dispara.) In plus, cofeina poate mentine ridicat nivelul de zahar din sange, astfel facand sa va fie mai putin foame.

*

Exercitii – Daca cofeina ridica nivelele de cortizol si ale altor hormoni temporar, dupa ce efectul cofeinei se duce, corpul se poate simti obosit si pot aparea sentimente de depresie usoara sau moderata. Astfel, activitatea fizica poate deveni mai dificila.

Pe de alta parte, s-a descoperit ca , daca este folosita in cantitati moderate, cofeina poate imbunatati performantele si rezistenta fizica. Acest fapt, combinat cu efectul arderii grasimilor in timpul exercitiilor, poate chiar sa imbunatateasca sedintele de exercitii si sa va ajute sa ajungeti intr-o stare fizica mai buna, daca luati cofeina la momentul potrivit.

Cofeina si stresul

Pentru ca si cofeina, si stresul pot ridica nivelele de cortizol, cantitatile mari de cofeina (sau stres) pot duce la efecte negative asupra sanatatii, asociate cu nivele ridicate prelungite de cortizol. Daca ingerati nivele ridicate de cofeina, s-ar putea sa vedeti cum dispozitia dv. devine mai buna si apoi mai proasta, facandu-va sa doriti mai mult cofeina pentru a avea o dispozitie buna din nou, facandu-va astfel sa pierdeti din timpul de somn, fapt ce va avea repercursiuni asupra sanatatii si care va va face sa fiti mai stresat. Totusi, cantitati mici pana la moderate de cofeina va pot ridica moralul si sa va ofere un plus de energie.

Verdictul asupra cofeinei

Avand efecte potentiale negative si pozitive asupra sanatatii, cofeina va poate ajuta, dar in doze controlate. Iata ce trebuie sa tineti minte despre cofeina:

*

Nu luati prea multa – Din cauza riscurilor de sanatate asociate cu nivelele ridicate de cofeina, precum si din cauza riscului dependenteti fizice ce poate aparea in cazul a 4 sau mai multe cesti de cafea pe zi, este intelept sa va limitati doza de cofeina. (Simptomele de trecere a efectului include pofte, dureri de cap, oboseala si durere a muschilor.)
*

Fara cofeina dupa ora 2 dupa-amiaza – Pentru ca somnul este important pentru o functionare fizica normala si pentru ca cofeina poate ramane in corpul dv. pentru 8 ore sau mai mult, ar trebui sa opriti sau sa limitati doza de cofeina doar la prima parte a zilei pentru a va asigura ca somnul dv. nu este deranjat.
*

Consumati cofeina urmata de activitate fizica – Cofeina este cel mai bine ingerata inainte de exercitii fizice – astfel performanta dv. este imbunatatita si beneficiile de management al stresului va pot mentine sanatos si va vor face sa va simtiti mai putin stresat pe durata zilei.

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: